Smartwork

Blixtsnabbt och tryggt kreditflöde med eKredit

Tack vare e-Kredit vågar allt fler företag delegera kreditbesluten, utan att ta några finansiella risker. Verktyget Decision Support från Soliditet utgör basen i eKredit, som revolutionerar både kundvården och kreditarbetet.

eKredit lanserades redan 2003, men börjar först nu bli vanlig ute bland företagen.

– Dels har många inte hört talas om eKredit, dels ligger det nära till hands för företag att rulla vidare i invanda hjulspår, förklarar Johan Svensk, chef för Smartwork, företaget bakom eKredit.

Men nu har det ljusnat både för Smartwork, för säljare av olika slag och för kunder som inte orkar vänta i en vecka på att få svar på sina noga nedplitade kreditansökningar. Mycket riktigt hör butikskedjor, som Ikea, och företag med många utesäljare till dem som först har tagit till sig den nya tjänsten.

– Ja, eKredit är allra mest intressant för företag med ett stadigt inflöde av nya kunder, bekräftar Johan, och nämner grossister, butikskedjor, telebolag och bilhandlare som några av Smartworks primära målgrupper.

De som använder eKredit får ett snabbt och tryggt kreditflöde och slipper manuell hantering av upp till 80 procent av ärendena, vilket frigör resurser på kreditavdelningarna. Kundregister får man på köpet, och eKredit är dessutom enkel att integrera i affärssystemet.

Johan Svensk har högvis med exempel på hur det nya eKredit-Sverige ser ut. Som att det nu går att leasa ny bil på söndagar, när banker och finansbolag har stängt.

– Med hjälp av eKredit vågar Santander Consumer Bank delegera kreditbesluten till samtliga landets återförsäljare av bilar, exemplifierar han.

På liknande sätt är eKredit idealisk för exempelvis kopiatortillverkare, som vill få fart på sina leasingaffärer. Och när en hantverkare kommer till en av byggrossisten Onninens depåer kan han numera gå ut en kort stund senare med varorna i handen, köpta på kredit anpassad till just hans företags limit.

För eKredit är inte någon standardiserad lösning. Alla företag har olika behov och samma hatt passar inte alla.

– Soliditet intervjuar alla våra kunder grundligt och skräddarsyr Decision Support enligt önskemålen. De flesta vill basera kreditpolicyn på pålitliga klassiker som Rating eller Score Konsument, men många väger också in Paydex eller Failure Score.

Alla relevanta blanketter finns i Smartworks blanketthotell, vilket kunderna länkar till sitt eget intranät, med sin egen layout. Det gör även de kunder som använder andra fiffiga ärendehanteringssystem från Smartwork, som olika kommuner och landsting.

Fakta om Smartwork

Smartwork AB blev ett självständigt bolag 2003, och är specialiserat på att utveckla avancerade ärendehanteringssystem åt företag och myndigheter. Huvudprodukten heter eKredit, en integrerad lösning i samarbete med Soliditet.

 

Svårt att hitta?

Se webbkartan
Kundservice: 08-558 059 00
 
© Soliditet 2017. All Rights Reserved