Jetpak Group AB

Jetpaks kreditmodell håller i alla väder

Jetpak har i samråd med Soliditet byggt upp en ny kreditmodell, som klarade eldprovet under lågkonjunkturen galant. Även under 2009 års mest dystra dagar glänste modellen i sina bägge paradgrenar: Minimera kreditförluster och Bättre cashflow.

Vem skickar Zlatans dator till Milano, när han glömmer den i Malmö? Jo, det gör Jetpak, Nordens ledande företag inom expresslogistik. Men även Jetpaks kunder drabbades av lågkonjunkturen 2008–2009 och Jetpak följde till viss del med i nedgången.

– Men våra kreditförluster ökade inte under krisen. Vi lyckades behålla dem på en extremt låg nivå, tack vare Soliditet, säger Peter Hallman, ekonomichef för Jetpak Sverige. Sedan våren 2010 pekar Jetpaks kurvor stadigt uppåt igen, och vissa rationaliseringar har fört företagets lönsamhet till nya nivåer. Det kan inte Soliditet ta åt sig äran för, men man har ändå haft mer än ett finger med i spelet.

– Absolut. Vår nya kreditmodell har minimerat kreditförlusterna och förbättrat vårt cashflow. Sådana faktorer är centrala för att skapa lönsamhet, säger Helene Wibom, CFO (finansdirektör) i Jetpak Group.

Att det i dag finns en bred, finansiell förståelse i Jetpak har bidragit till framgångarna för kreditmodellen. Helene och Peter har initierat utbildningssatsningar, medan Soliditet har lärt ut hur ratingmodellen fungerar, basen i Jetpaks beslutsstöd.

– I dag kan våra säljare göra egna kreditbedömningar i Decision Support, och de förstår att ett företag med hög omsättning inte automatiskt är en bra kund, berättar Peter. Säljarna har också god hjälp av Soliditets automatiserade limitsättning, vilken kombineras med Jetpaks egna limitprinciper.

Det var Helene Wibom som inledde förändringen av Jetpaks kreditarbete. Hon hörde av sig till Soliditet och fick hjälp med att bygga om företagets kreditarbete från grunden. Ett av målen var att minska antalet faktiska kreditdagar.

– Det har vi lyckats med, och numera sätter våra säljare en ära i att ha så lågt antal kreditdagar i snitt i sin kundportfölj som möjligt, förklarar Helene.

Fakta om Jetpak

Verksamheten bedrivs såväl i den egna organisationen som tillsammans med franchisetagare och agenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Jetpak Group finns på drygt 140 orter i Norden och har tillgång till 700 budbilar och 2 500 flygavgångar per dygn. Via samarbetspartners kan man leverera försändelser till samtliga länder jorden runt.

Företaget har 200 anställda, omsätter cirka 800 Mkr och har sitt huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. VD är Erik Lautmann. Jetpak ägs av investmentbolagen Polaris Private Equity och Accent Equity Partners.

Läs gärna mer på www.jetpak.se

 

Svårt att hitta?

Se webbkartan
Kundservice: 08-558 059 00
 
© Soliditet 2017. All Rights Reserved