Elgiganten

Vågar säga ja redan ute i butikerna

Nordens största hemelektronikkedja, Elgiganten, växer nu även på företagsområdet. Och med en smidigare kreditmall tackar man nej till färre kunder. Elgiganten har tre överordnade mål: vara bäst, tjäna pengar och ha det roligt. Det lyckas man bra med. Man går med god vinst varje år och på dess svenska huvudkontor i Akalla i norra Stockholm är det faktiskt ovanligt glad stämning.

Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. I mars 2010 började Elgiganten samarbeta med Soliditet.

– Vi har varit så inriktade på privatkunder att företagsmarknaden blivit lite åsidosatt. Men vi insåg vi att vi behövde bättre verktyg för att säkerställa att vi säljer till rätt företag, förklarar Fredrik Peterson, ekonomichef på Elgiganten.

I samarbete med Soliditet har Elgiganten utvecklat en ny, enhetlig kreditpolicy som finjusteras flera gånger per år. Policyn är mer tillåtande, men minst lika trygg som den tidigare.

– Nu slipper vi tacka nej till kunder, men vi räknar ändå med att behålla kreditförlusterna på samma låga summor som tidigare trots betydligt fler kunder. Beslutsstödet Decision Support används i alla Elgigantens varuhus landet runt för att avgöra om företag är kreditvärdiga. Fredrik Peterson har som ekonomichef fullt tillräckligt att göra även utan kreditfrågorna.

– På sikt hoppas vi att så gott som allt kreditarbete ska ske ute i butikerna, via kreditmallen. Just nu hjälper Soliditet oss att utbilda våra medarbetare.

I 18 av de större varuhusen har Elgiganten öppnat Business Centers, för företagskunder. Vid sidan om Decision Support används även Nordic Business Key, för att hitta intressanta företagskunder.

– Vi inriktar oss mest på lite större bolag med god rating, förklarar han. Elgiganten har även Bevakning på sina företagskunder, för att ytterligare minimera kreditförlusterna. Här är frånsett ratingfall även styrelseförändringar högintressanta

– De större kreditförluster vi drabbats av har oftast föregåtts av att den tidigare styrelsen har ersatts av bolagsplundrare, berättar Fredrik Peterson.

Fakta om Elgiganten

Elgiganten AB är den butikskedja för hemelektronik i Norden som har högst omsättning. 1994 öppnades Sveriges första Elgiganten-butik, i Barkarby utanför Stockholm. Idag finns det ett 70-tal Elgiganten-butiker i landet, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och företagets nordiska centrallager ligger i Jönköping. Huvudkontoret ligger i Akalla i norra Stockholm.

Läs gärna mer på www.elgiganten.se

 

Svårt att hitta?

Se webbkartan
Kundservice: 08-558 059 00
 
© Soliditet 2017. All Rights Reserved